Piia Komsi

Piia Komsi on yksi kansainvälisesti menestyneimpiä suomalaisia sopraanoja ja erityisesti kysytty uuden musiikin tulkki ympäri maailmaa. Hänen virtuoosisen notkealle äänelleen on sävelletty useita teoksia oopperoista kamarimusiikkiin, hänen kyetessään mitä vaikeimpiin ääniakrobaattisiin suorituksiin.

Suomalaisten orkestereiden lisäksi hän on laulanut mm. New York Filharmonikkojen, Los Angelesin Filharmonikkojen, Baijerin Radio-Orkesterin, BBCSO Lontoon ja BBC Walesin Sinfoniaorkestereiden, Philharmonie Radio France, Ensemble Intercontemporainin, Kölnin Musik Fabrikin, NDR ElbPhilharmonie Hamburg, Gulbenkian orkesterin, Oslon Filharmonikoiden, Tukholman Kuninkaallisen Filharmonian, Göteborgin Sinfonikkojen ja Frankfurtin Ensemble Modernen kanssa. Mm. näiden orkestereiden myötä hän on tehnyt paljon yhteistyötä huippukapellimestareiden kuten Alan Gilbertin, Esa-Pekka Salosen, Peter Eötvösin, Kent Naganon, François Xavier Rothin kanssa.

Piia Komsi on esiintynyt myös lukuisilla musiikkifestivaaleilla koti- ja ulkomailla (Östersjö-Festivalen Stockholm, Proms Lontoo, Musica Viva Strasbourg, Zagreb Music Biennale).

Koloratuurisopraano Komsin läpimurtorooli oli Thomas Adesin Powder Her Face oopperan Maid Helsingin Musica Nova-festivaalilla. Sittemmin hän on saanut kiitosta useista rooleista kuten viimeisimpänä Medusa ja poikarakastaja Narkissos (Paola Livorsi: Medusa), Martha (Le Malentendu) Medea (Pascal Dusapin: Medea Material), Venus/Gepopo (György Ligeti: Le Grand Macabre), Yön kuningatar ja Pamina (Mozart: Taikahuilu), Brünnhilde (Wagner/Dove: Ring) ja Tytär-Kraut (Heinz-Juhani Hofmann: Ahti Karjalainen – Elämä ja teot). Piia Komsi on tehnyt rooleja Suomen Kansallisoopperassa ja vapaan kentän oopperaproduktioissa sekä mm. Bolognan Teatro Comunalessa, Chemnitzin oopperatalossa, Baijerin Valtionoopperassa, Théâtre du Capitol Toulousessa, Napolin San Carlossa, Pariisin Théâtre et Musiquessa, Rooman Teatro Olimpicossa, Buenos Airesissa Teatro
Colónissa , Opera Lillessä ja Tel Avivin oopperassa.

Yksi intensiivisimmistä yhteistyökumppaneista on koko laulu-uran ajan ollut yhteistyö säveltäjä Unsuk Chinin kanssa, jonka teoksia Komsi on myös kantaesittänyt ja levyttänyt. Piia lauloi Kissan roolin Alice in Wonderland -oopperan kantaesityksessä Münchenissä (esitys valittiin vuoden parhaaksi oopperakantaesitykseksi Saksassa).

Komsi on esittänyt ja kantaesittänyt paljon muun muassa Vinko Globokarin, Liza Limin, Esa-Pekka Salosen, Heinz-Juhani Hofmannin, Kimmo Hakolan, Kaija Saariahon, Tapio Tuomelan, Aija Puurtisen, Jovanka Trbojevicin, ja Einojuhani Rautavaaran musiikkia.

Piia Komsi on koko laulajan uransa alusta asti ollut myös aktiivinen liedlaulaja ja tehnyt intensiivistä yhteistyötä mm. pianistien Ilmo Rannan ja Juho Alakärpän kanssa. Piian koko ohjelmisto ja tarvittavat tiedot löytyvät nettisivuilta www.piiakomsi.com

Hänen yksi aluevaltauksensa on laulaa ja soittaa selloa samanaikaisesti ja tälle maailman ainoalle koloratuurisopraanosellistiyhdistelmälle hänelle ovat säveltäneet mm. Liza Lim, Anna-Lena Laurin, Heinz-Juhani Hofmann, Jovanka Trbojevic ja Paola Livorsi.

Piia Komsin levytys Liza Limin Mother Tongue levyllä Tongues on pääsi vuoden 2021 parhaimpien levytysten listalle New Yorker -lehdessä. Komsi sai 2018 Italian arvostetun Franco Abbiati-palkinnon parhaasta nykyoopperan esityksestä Italiassa: Dusapinin oopperasta Medea, jossa Piia lauloi Medean pääroolin.

2019 Piia Komsi oli ehdolla vuoden 2019 naislaulajaksi ”Sängerin des Jahres” Opus Klassikin arvostetulla listalla (mm. Renée Flemingin, Anna Netrebkon ja Diana Damraun) kanssa kahdessa kategoriassa: Category 1: Female Singer of the Year Piia Komsi received the nomination in this category for her performance of Rolf Riehm’s “Die schrecklich-gewaltigen Kinder / O Daddy” , in a live recording.
Category 9: Vocal Soloist Recording: Concert Komsi, Piia – Rolf Riehm: “Die schrecklich-gewaltigen Kinder ”

Hänen levytyksiään on myös palkittu mm. Emma-palkinnolla. Komsi sai Valtion 5-vuotisen Taiteilija-apurahan 2022.

Komsin uusin juuri ilmestynyt levy Soita.Kirjoita joskus. Ruf an. Schreib doch mal. sisältää Heinz-Juhani Hofmannin sooloteoksia hänelle sävelletyille sopraanoselloyhdistelmälle ja sopraanosoololle, ja on jo saanut ylistäviä arvosteluita useilta kriitikoilta. Levytys sai jälleen Piia Komsin vuoden 2022 ehdokkaaksi mm. parhaan naislaulajan ja parhaan nykymusiikkiteoslevytyksen Opus Klassikin listalle.

Lähivuosien levytyksiä ovat olleet Zoltán Jeneyn Wohin (Presto Classical), Rolf Riehmin Die Schreckliche gewaltige Kinder (WERGO) ja Vinko Globokarin Exil 3 (Neos Music).

Levy ”Solaris” ilmestyi 22.11.2012 Naxos/Proprius-merkillä (uusia sävellyksiä säveltäjiltä Rautavaara, Tuomela, Hofmann, Puurtinen, Järvelä, Yanov-Yanovsky, Raskatov, Bach, Schubert, Boulanger) sisältäen rukouksia ja lohdutuksen lauluja. Se on saanut kriitikoilta ylistäviä arvioita:” Vuoden paras levy” ja ”aito taidelevy”.

Piia Komsi

Piia Komsi on yksi kansainvälisesti menestyneimpiä suomalaisia sopraanoja ja erityisesti kysytty uuden musiikin tulkki ympäri maailmaa. Hänen virtuoosisen notkealle äänelleen on sävelletty useita teoksia oopperoista kamarimusiikkiin, hänen kyetessään mitä vaikeimpiin ääniakrobaattisiin suorituksiin.

Suomalaisten orkestereiden lisäksi hän on laulanut mm. New York Filharmonikkojen, Los Angelesin Filharmonikkojen, Baijerin Radio-Orkesterin, BBCSO Lontoon ja BBC Walesin Sinfoniaorkestereiden, Philharmonie Radio France, Ensemble Intercontemporainin, Kölnin Musik Fabrikin, NDR ElbPhilharmonie Hamburg, Gulbenkian orkesterin, Oslon Filharmonikoiden, Tukholman Kuninkaallisen Filharmonian, Göteborgin Sinfonikkojen ja Frankfurtin Ensemble Modernen kanssa. Mm. näiden orkestereiden myötä hän on tehnyt paljon yhteistyötä huippukapellimestareiden kuten Alan Gilbertin, Esa-Pekka Salosen, Peter Eötvösin, Kent Naganon, François Xavier Rothin kanssa.

Piia Komsi on esiintynyt myös lukuisilla musiikkifestivaaleilla koti- ja ulkomailla (Östersjö-Festivalen Stockholm, Proms Lontoo, Musica Viva Strasbourg, Zagreb Music Biennale).

Koloratuurisopraano Komsin läpimurtorooli oli Thomas Adesin Powder Her Face oopperan Maid Helsingin Musica Nova-festivaalilla. Sittemmin hän on saanut kiitosta useista rooleista kuten viimeisimpänä Medusa ja poikarakastaja Narkissos (Paola Livorsi: Medusa), Martha (Le Malentendu) Medea (Pascal Dusapin: Medea Material), Venus/Gepopo (György Ligeti: Le Grand Macabre), Yön kuningatar ja Pamina (Mozart: Taikahuilu), Brünnhilde (Wagner/Dove: Ring) ja Tytär-Kraut (Heinz-Juhani Hofmann: Ahti Karjalainen – Elämä ja teot). Piia Komsi on tehnyt rooleja Suomen Kansallisoopperassa ja vapaan kentän oopperaproduktioissa sekä mm. Bolognan Teatro Comunalessa, Chemnitzin oopperatalossa, Baijerin Valtionoopperassa, Théâtre du Capitol Toulousessa, Napolin San Carlossa, Pariisin Théâtre et Musiquessa, Rooman Teatro Olimpicossa, Buenos Airesissa Teatro
Colónissa , Opera Lillessä ja Tel Avivin oopperassa.

Yksi intensiivisimmistä yhteistyökumppaneista on koko laulu-uran ajan ollut yhteistyö säveltäjä Unsuk Chinin kanssa, jonka teoksia Komsi on myös kantaesittänyt ja levyttänyt. Piia lauloi Kissan roolin Alice in Wonderland -oopperan kantaesityksessä Münchenissä (esitys valittiin vuoden parhaaksi oopperakantaesitykseksi Saksassa).

Komsi on esittänyt ja kantaesittänyt paljon muun muassa Vinko Globokarin, Liza Limin, Esa-Pekka Salosen, Heinz-Juhani Hofmannin, Kimmo Hakolan, Kaija Saariahon, Tapio Tuomelan, Aija Puurtisen, Jovanka Trbojevicin, ja Einojuhani Rautavaaran musiikkia.

Piia Komsi on koko laulajan uransa alusta asti ollut myös aktiivinen liedlaulaja ja tehnyt intensiivistä yhteistyötä mm. pianistien Ilmo Rannan ja Juho Alakärpän kanssa. Piian koko ohjelmisto ja tarvittavat tiedot löytyvät nettisivuilta www.piiakomsi.com

Hänen yksi aluevaltauksensa on laulaa ja soittaa selloa samanaikaisesti ja tälle maailman ainoalle koloratuurisopraanosellistiyhdistelmälle hänelle ovat säveltäneet mm. Liza Lim, Anna-Lena Laurin, Heinz-Juhani Hofmann, Jovanka Trbojevic ja Paola Livorsi.

Piia Komsin levytys Liza Limin Mother Tongue levyllä Tongues on pääsi vuoden 2021 parhaimpien levytysten listalle New Yorker -lehdessä. Komsi sai 2018 Italian arvostetun Franco Abbiati-palkinnon parhaasta nykyoopperan esityksestä Italiassa: Dusapinin oopperasta Medea, jossa Piia lauloi Medean pääroolin.

2019 Piia Komsi oli ehdolla vuoden 2019 naislaulajaksi ”Sängerin des Jahres” Opus Klassikin arvostetulla listalla (mm. Renée Flemingin, Anna Netrebkon ja Diana Damraun) kanssa kahdessa kategoriassa: Category 1: Female Singer of the Year Piia Komsi received the nomination in this category for her performance of Rolf Riehm’s “Die schrecklich-gewaltigen Kinder / O Daddy” , in a live recording.
Category 9: Vocal Soloist Recording: Concert Komsi, Piia – Rolf Riehm: “Die schrecklich-gewaltigen Kinder ”

Hänen levytyksiään on myös palkittu mm. Emma-palkinnolla. Komsi sai Valtion 5-vuotisen Taiteilija-apurahan 2022.

Komsin uusin juuri ilmestynyt levy Soita.Kirjoita joskus. Ruf an. Schreib doch mal. sisältää Heinz-Juhani Hofmannin sooloteoksia hänelle sävelletyille sopraanoselloyhdistelmälle ja sopraanosoololle, ja on jo saanut ylistäviä arvosteluita useilta kriitikoilta. Levytys sai jälleen Piia Komsin vuoden 2022 ehdokkaaksi mm. parhaan naislaulajan ja parhaan nykymusiikkiteoslevytyksen Opus Klassikin listalle.

Lähivuosien levytyksiä ovat olleet Zoltán Jeneyn Wohin (Presto Classical), Rolf Riehmin Die Schreckliche gewaltige Kinder (WERGO) ja Vinko Globokarin Exil 3 (Neos Music).

Levy ”Solaris” ilmestyi 22.11.2012 Naxos/Proprius-merkillä (uusia sävellyksiä säveltäjiltä Rautavaara, Tuomela, Hofmann, Puurtinen, Järvelä, Yanov-Yanovsky, Raskatov, Bach, Schubert, Boulanger) sisältäen rukouksia ja lohdutuksen lauluja. Se on saanut kriitikoilta ylistäviä arvioita:” Vuoden paras levy” ja ”aito taidelevy”.

Esa-Veli Riuttamäki

Esa-Veli Riuttamäki aloitti huilunsoiton opiskelun Pohjois-Kymen Musiikkiopistossa vuonna 1972. Myöhemmin Riuttamäki opiskeli Keski-Suomen konservatoriossa Ilari Lehtisen johdolla  ja Sibelius-Akatemiassa Mikael Helasvuon johdolla. Ensikonsertin Riuttamäki soitti vuonna 1990 Helsingissä. Vuosina 1985-86 Riuttamäki opiskelin Pariisissa Patrick Galloisin oppilaana. Hän on osallistunut myös 10:lle meastarikurssille, joilla häntä on opettanut mm. Aurele Nicolet, Jean-Pierre Rampal, Ramson Wilson ja Willian Bennett. Riuttamäki on toiminut huilun äänenjohtajana lähes 30 vuotta eri orkestereissa (Pori Sinfonietta, Kouvolan kaupunginorkesteri, Jyväskylä Sinfonia).

Samuli Peltonen

Samuli Peltonen on Suomen kansallisoopperan soolosellisti.

Hän aloitti sellonsoiton vuonna 1989 Etelä-Pohjanmaan musiikki­opistossa Seinäjoella Ferenc Gyimesin ja Jussi Peltosen johdolla. Turun taideakatemiassa hän opiskeli vuosina 1998–2002 Timo Hanhisen oppilaana. Sibelius-Akatemiassa hän opiskeli vuosina 2002–2010 professori Arto Noraksen luokalla, josta hän valmistui erinomaisin arvosanoin musiikin maisteriksi vuonna 2011. Peltonen on täydentänyt opintojaan useilla mestarikursseilla opettajinaan mm. Fred Sherry, Heinrich Shiff, Gary Hoffman, Tsuyoshi Tsutsumi, Torleif Thedeen, Frans Helmersson, Martti Rousi ja Marko Ylönen. Tällä hetkellä Samuli toimii Suomen Kansallisoopperan soolosellistinä, Sibelius Piano Triossa, Total Cello Ensemblessä sekä sellosoiton että kamarimusiikin tuntiopettajana Sibelius-Akatemiassa. Peltonen on pitänyt mestarikursseja Suomessa, Italiassa sekä Virossa.

Kevätkauden 2015 Samuli toimi soolosellistinä Royal Danish oopperassa Kööpenhaminassa, syyskaudet 2016, 2017 ja 2018 Opera Australian soolosellistinä Melbournessa ja Sydneyssä. Vuodet 2006–2016 Samuli soitti Helsingin kaupunginorkesterin riveissä.

Samuli Peltonen on esiintynyt usean suomalaisen orkesterin mm. Helsingin kaupunginorkesterin, Radion sinfoniaorkesterin, Jyväskylä Sinfonian, Tampere Filharmonian, Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin, Turun filharmonisen orkesterin, Tapiola sinfoniettan, Oulu sinfonian sekä Seinäjoen ja Vaasan kaupunginorkestereiden solistina. Peltonen on myös esiintynyt mm. English Chamber Orchestran solistina, Itämeri-festivaalilla Tukholmassa sekä Puolassa Czestochowassa Bronislaw Huberman Festivalilla. Hän on esiintynyt myös monipuolisena kamarimuusikkona eri kokoonpanoissa mm. Yhdys­valloissa, Australiassa, Espanjassa, Islannissa, Saksassa, Tanskassa ja Virossa, ja on tuttu näky kesän kamarimusiikki-festivaaleilla. Hän on tehnyt radionauhoituksia Suomen Yleisradiolle, levyttänyt Uuno Klamin Tseremissiläisen fantasian Helsingin kaupungin­orkesterin solistina. Sibelius Piano Trion debyyttialbumin on julkaissut Yarlung -records.

Samuli Peltonen on Kaskisten Musiikkikesän uusi taiteellinen johtaja Anna-Mari Peltosen kanssa.

Soolosellisti Peltosella on käytössään Giovanni Grancino -arvosello. Sellon hankkimisen mahdollisti Mandatum Life ja sen ammattimaisille sijoittajille suunnattu sijoitustuote.

Samuli Peltonen on voittanut 2. palkinnon Baltian ja Pohjoismaiden välisissä duo-kilpailuissa sisarensa Anna-Mari Peltosen kanssa vuonna 2004. Pariisin Rostropovits -kilpailuissa 2009 hän oli semifinalisti. Vuonna 2006 hän saavutti 1. palkinnon Turun kansallisissa sellokilpailuissa, ja vuonna 2007 4. sijan Paulon kansainvälisissä sellokilpailuissa. Vuonna 2008 hän voitti kansainvälisen Krzysztof Penderecki -sellokilpailun Puolassa, jossa hänet palkittiin myös erikoispalkinnolla parhaasta K. Pendereckin sellokonserton esityksestä.

Eriikka Nylund

Eriikka Nylund aloitti viuluopinnot 5-vuotiaana kotikaupungissaan Kotkassa. 10 vuotta myöhemmin opinahjo vaihtui Sibelius-Akatemiaan ja soitin alttoviuluun, jossa opettajana toimi Teemu Kupiainen. Lisäopintoja Nylund suoritti Salzburgissa sekä Baselissa Thomas Rieblin ja Hatto Beyerlen johdolla. Eriikka oli jousikvartetti Meta4:n jäsen vuosina 2000-2006 jolloin kvartetti mm. voitti ensimmäisen palkinnon Dimitri Shostakovits-kilpailussa Moskovassa. Vuonna 2001 hän sai ensimmäisen palkinnon Helsingin pohjoismaisessa alttoviulukilpailussa. Vuodesta 2007 Nylund on työskennellyt Ruotsin radion sinfoniaorkesterin sooloalttoviulistina. Hän on esiintynyt usein myös orkesterinsa solistina, kantaesittäen monta teosta. Nylund on aktiivinen orkesteri- ja kamarimuusikko ja esiintynyt Pohjoismaissa sekä ympäri maailmaa lukuisilla festivaaleilla.

Leena Jaakkola

Leena Jaakkola on suomalainen viulisti. Hänen soittamansa ohjelmisto painottuu laajalti klassiseen viulu- ja kamarimusiikkiin, ja sinfoniaorkesterikirjallisuuteen.
Leena on soittanut vuodesta 2017 Radion sinfoniaorkesterin 1. viulistina ja esiintyy orkestereiden lisäksi säännöllisesti kamarimuusikkona festivaaleilla Suomessa sekä ulkomailla.

Leenan sydäntään lähinnä ovat kamarimusiikki ja kommunikointi musiikin välityksellä. Hän on monipuolisen Cuore- ensemblen perustajajäsen ja konsertoi yhtyeen kanssa säännöllisesti Suomessa, Ruotsissa, Italiassa ja Australiassa.

Leena voitti 2. sijan Kiwanis kamarimusiikkikilpailuissa Sveitsissä yhdessä pianotrionsa kanssa ja on esiintynyt mm. Zuercher Hochschule der Kunsten, Musicia di Parma kamariorkesteriden solistina. Hän on levyttänyt mm. YLE:lle ja sekä toiminut äänenjohtajana Helsingin kaupunginorkesterissa, sekä Tapiola Sinfonietassa.

Leena on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta ja Sveitsin taidekorkeakoulusta (ZHDK:sta) korkeimmilla arvosanoilla.
Hänen tärkeimpiä opettajiaan ovat olleet Lara Lev, Petri Aarnio ja Rudolf Koelman. Leena on täydentänyt opintojaan monilla mestarikursseilla ympäri maailmaa ja konsertoinut yhdessä nimekkäiden muusikoiden kanssa.

Leenan taiteellista työtä ovat tukeneet Paulon säätiö, Pro Helvetia-säätiö, OP- pankin taidesäätiö sekä Jenny ja Antti Wihurin rahasto.

Leenan soitin on italialainen viulu, Giofreddo Cappa vuosilta 1644-1717.

Rebecca Roozeman

Rebecca Roozeman aloitti viulunsoiton Espoon musiikkiopistossa Grazyna Gebertin johdolla kuusivuotiaana. Vuosina 2015-2020 hän opiskeli Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa Pekka Kauppisen johdolla.

Rebecca on palkittu useissa kilpailuissa, ja ensipalkintoja on tullut mm. kansainvälisessä Young Musician -kilpailussa Tallinnassa 2011 sekä kansainvälisessä Leonid Kogan -viulukilpailussa Brysselissä keväällä 2018. Vuonna 2019 Hän voitti 1. palkinnon Jyväskylän viulukilpailussa. Rebecca toimii Seele-jousikvartetin ensiviulistina, ja yhdessä neljä nuorta muusikkoa ovat saavuttaneet 1. palkinnon Erkki Melartin -kamarimusiikkikilpailussa ja 2. palkinnon Berliinissä Rising Star -kilpailussa.

Valtaosa Suomen ammattiorkestereista on saanut Rebeccan solistikseen, joista mainittakoon Tapiola Sinfonietta, Radion sinfoniaorkesteri, Suomen kansallisoopperan orkesteri, Turun filharmoninen orkesteri, Kuopion kaupunginorkesteri, Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri, Vaasan kaupunginorkesteri sekä Suomalainen Kamariorkesteri. Solistiyhteistyötä hän on tehnyt useiden maineikkaiden kapellimestareiden kanssa; heitä ovat mm. Jukka-Pekka Saraste, Jorma Panula, Dalia Stasevska, Valentin Uryupin sekä Mihhail Gerts. Solistikiertueet ja kamarimusiikkikonsertit ovat vieneet Rebeccaa eri puolille maailmaa, mm. Italiaan, Vuoristo-Karabahiin, Kiinaan, Liettuaan, Saksaan, Viroon, Hollantiin ja Englantiin.

Rebecca on osallistunut aktiivisesti mestarikursseille ympäri maailmaa; näistä mainittakoon Kronberg-akatemian viulumestarikurssi sekä Menuhin-akatemian mestarikurssi Gstaadissa, joissa häntä opetti Ana Chumachenco. Muita vaikuttavia mentoreita ovat olleet Mihaela Martin, Mikhail Kopelman, Jean-Jacques Kantorow, Gerhard Schulz, Alexander Vinitsky, Pavel Vernikov sekä Vadim Gluzman.

Rebecca on esiintynyt aktiivisesti kymmenillä kotimaisilla festivaaleilla, joista mainittakoon Turun Musiikkijuhlat, Kuhmon Kamarimusiikki, Aino Acktén kamarifestivaali sekä Crusell-viikko.

Kesällä 2018 Rebecca valittiin nuorimpana osallistujana maineikkaaseen kansainväliseen Seiji Ozawa -akatemiaan, ja huipputason kamarimusiikkimestarikurssilaisilla oli konsertteja Sveitsissä, Ranskassa ja Japanissa. Syksyllä 2022 Renaud Capuçon kutsui Rebeccan Ranskaan esiintymään kanssaan erilaisissa kamarimusiikkikokoonpanoissa.

Vuodesta 2020 Rebecca on ollut suorittamassa musiikin kandidaatin tutkintoa Hochschule für Musik und Theater Münchenissä Mi-Kyung Leen johdolla. Rebecca on ollut Yehudi Menuhin Live Music Now Münchenin stipendiaatti keväästä 2023 lähtien.

Iidamari Ahonen

Iidamari Ahonen aloitti viuluopintonsa Tampereen konservatoriossa viisivuotiaana Nikolai Fadeevin johdolla. Vuodesta 2015 Iidamari on opiskellut Petri Aarnion luokalla. (2015-2021 Helsingin konservatoriossa ja 2021 lähtien Sibelius-Akatemiassa. Vuosina 2019-2021 Iidamari suoritti Helsingin konservatoriossa muusikon ammatillisen perustutkinnon. Elokuussa 2021 Iidamari aloitti kandidaattiopinnot Sibelius-Akatemiassa Petri Aarnion oppilaana sekä Berliinin Taideyliopistossa Mark Gothonin johdolla.

2015-2016 Iidamari oli viuluakatemian oppilas, joissa opettajina toimivat Janne Malmivaara, Elina Vähälä ja Ilya Grubert. Opintojen lisäksi Iidamari on osallistunut useille mestarikursseille opettajinaan mm. Zakhar Bron, Yair Kless, Per Enoksson, Joel Smirnoff, Linus Roth ja Jari Valo.

Kilpailuissa Iidamari on sijoittunut ensimäiseksi kansallisessa Juhani Heinonen -viulukilpailussa Suomessa (2019), Giovanni Musicisti -viulukilpailussa Italiassa (2014) ja Kaunas Sonorum -kilpailussa Liettuassa (2013). Lisäksi Iidamari on päässyt toiselle sijalle kansallisessa Juhani Heinonen -viulukilpailussa Suomessa (2016), kolmannelle sijalle Arthur Grumiaux -kilpailussa Belgiassa (2015) ja Noor Muusik -kilpailussa Virossa (2013) ja semifinaaliin kansallisessa Kuopion viulukilpailussa (2020). Iidamari on Paul-Hindemith-Gesellschaft Berlinin vuoden 2023-2024 stipendiaatti.

Solistina Iidamari on esiintynyt mm. Sakari Oramon, Hannu Linnun, Petri Sakarin ja Atso Almilan johdolla. Hän on ollut Radion sinfoniaorkesterin, Tampere Filharmonian, Sibelius-Akatemian Sinfoniaorkesterin, Tampereen akateemisen sinfoniaorkesterin, Helsinki Concordian ja Pyynikki Sinfonian solisti.

Iidamari on aktiivinen kamarimuusikko ja hän on tehnyt yhteistyötä muusikoiden kanssa, mukaanlukien Uusi Helsinki -kvartetti, Enesco kvartetti, Hansjörg Schellenberger, Mark Gothoni, Thomas Riebl, Reinhard Latzko, Nikolaus Resa, Naoko Shibayama-Aarnio ja Emil Holmström. Kesällä 2023 Iidamari oli taiteilijana Encuentro de Musica de Santanderissa, jossa hän esiintyi eri kamarimusiikkikokoonpanoissa ja soitti resitaalin Teatro Municipal Concha Espinassa. Iidamari on ILOA-jousikvartetin viulisti ja perustajajäsen. ILOA String Quartet on suomalainen uuden sukupolven jousikvartetti, joka perustettiin vuonna 2019. Kvartetin muusikot ovat Iidamari Ahonen, Laura Kukkonen, Ada Koivukangas ja Oona Koivukangas. Kvartetti esiintyy säännöllisesti

Suomessa ja ulkomailla. ILOA-kvartetti on esiintynyt festivaaleilla, mukaan lukien Kauniaisten Musiikkijuhlat 2021 ja Klassinen Hietsu -konserttisarja 2022. Vuonna 2020 he esiintyivät yhdessä Uusi Helsinki Kvartetin kanssa. Tammikuussa 2023 kvartetti osallistui mestarikurssille Artemis-kvartetin alttoviulistin, Gregor Siglin, kanssa ja esiintyi Corporate Concert -konserttisarjassa Berliinin Taideyliopistossa. Kvartetti saa säännöllisesti opetusta Uusi Helsinki -kvartetin viulisti Petri Aarniolta. Kvartetti on osallistunut useiden tunnettujen muusikoiden mestarikursseille, mukaan lukien Levon Chilingirian, Mark Gothoni, Hartmut Rohde, Marko Ylönen, Tuomas Lehto, Erkki Lahesmaa ja Martti Rautio.

Iidamari on esiintynyt useilla festivaaleilla, kuten Pellinger Musikdagar (2023), Encuentro de Musica de Santander (2023), Kuhmon kamarimusiikki (2022), Klassinen Hietsu (2022), Crusell-viikko (2021), Kauniaisten musiikkijuhlat (2021 ja 2023) ja Kurufest (2021).

Resitaaleja Iidamari on esittänyt Yhdestä kolmeen konsertissa Tampere-talossa Petri Aarnion ja Naoko-Shibayama-Aarnion kanssa (2016), Vuoden Nuori Taiteilija -resitaali Hauhon Musiikkijuhlilla Emil Holmströmin kanssa (2019), resitaali Tampere-talossa Naoko Shibayama-Aarnion kanssa (2019) l‘Esprit de France ja resitaalin Tampere-talossa Naoko Shibayama-Aarnion kanssa (2021)

Iidamari on myös esiintynyt monien orkesterien kanssa. Kesällä 2023 Iidamari voitti Berliinin taideyliopiston konserttimestarikoesoiton ja toimi konserttimestarina talvikauden 2023-2024 kahdessa pääkonsertissa;Mahler 6. Sinfonia Berliinin Filharmoniassa Steven Sloanen johdolla, Winterkonzert 2024 UdK Konzertsaalissa Steven Sloanen johdolla (ohjelmassa Maurice Ravelin Daphnis ja Chloe Sarjat 1. ja 2. sekä Igor Stravinskyn Kevätuhri). Iidamari on ollut avustajana Mahler Chamber Orchestran vuoden 2023 Saksan ja Belgian kiertueella sekä Avanti Kamariorkesterin „In Transit“ oopperassa. 31.3.2023-21.4.2023 hän oli avustaja Tampere Filharmonian 1.viulu sektiossa. Iidamari on soittanut myös Ensemble Polisonon, Orchestre de Berlinin, Amade Kammerorchesterin ja Cappella Amadeus -orkesterin riveissä.

Instrumenttina Iidamarilla on käytössään OP Ryhmän Taidesäätiön omistama Pierre&Hippolyte Silvestre viulu vuodelta 1843.

Petteri Iivonen

Petteri Iivonen on yksi viime vuosien menestyneimpiä suomalaisia viulutaiteilijoita, jonka soittoa on ylistetty mm. ”virheettömästä tekniikasta ja ilmeikkäästä tulkinnasta” (Il Gazzettino) sekä ”kontrollista ja emotionaalisesta herkkydestä (Helsingin Sanomat). Vuonna 2010 Iivonen sijoittui toiseksi kansainvälisessä Jean Sibelius -viulukilpailussa, voittaen myös erikoispalkinnon.

Iivosen uran kohokohtiin lukeutuvat mm. esiintymiset solistina Israel Philharmonic Orchestrassa, Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalzissa, Belgian Royal Chamber Orchestra of Walloniassa, Alankomaiden New European Ensemblessa ja Liettuan National Symphony Orchestrassa. Iivonen on myös esiintynyt esimerkiksi Unkarissa Pannon Philharmonic Orchestran kanssa, Italiassa Orchestra Sinfonica del Friuli Venezia Giulia, Kazakstanissa Zhambyl State Philharmonicissa ja Slovenissa RTV Slovenia Symphony Orchestrassa. Lisäksi Iivonen on esiintynyt Suomessa kaikissa suurissa orkesterissa, joita ovat Helsingin kaupunginorkesteri, Turun filharmoninen orkesteri, Sinfonia Lahti, Oulu Sinfonia, Radion sinfoniaorkesteri, Suomalainen Kamariorkesteri ja Tapiola Sinfonietta. 

Iivosen soittoa on myös kuultu merkittävillä lavoilla, joita ovat mm. Museé du Louvre, Walt Disney Concert Hall, Palacio de Festivales de Cantabria ja the Kodaly Center Unkarissa. Iivonen on työskennellyt lukuisten arvostettujen kapellimestarien kanssa, joita ovat esimerkiksi Leif Segerstam, Sakari Oramo, Jean-Jacques Kantorow, John Storgards, Hannu Lintu ja Jukka-Pekka Saraste. Vuonna 2010 Iivonen esitti Tsaikovskin monumentaalisen viulukonserton Zubin Mehtan johdolla Mann Auditoriumissa Tel Avivissa Israelissa.

Omistautuneena kamarimuusikkona Iivonen vierailee säännöllisesti useilla musiikkifestivaaleilla, kuten Naantalin ja Turun musiikkijuhlilla. Hän on työskennellyt maailmankuulujen artistien Nobuko Imain, Elisabeth Leonskajan, Michel Lethiec’n, Clive Greensmithin, Atar Aradin, Frans Helmersonin, Michaela Martinin, Regis Pasquierin, Paul Neubauerin, Martin Beaverin, Ralf Gothonin ja Ara Gregorianin kanssa. 

Jouko Laivuori

Jouko Laivuori on tullut tunnetuksi monipuolisena pianistina, joka on työskennellyt Radion sinfoniaorkesterin jäsenenä vuodesta 1984 lähtien. Laivuori aloitti piano-opinnot Tampereella ja suoritti Sibelius-Akatemian pianodiplomin vuonna 1984. Hän piti hyvän vastaanoton saaneen ensikonserttinsa Helsingissä 1985 ja toimi vuosina 1985-1987 Suomen Kansallisbletin pianistina.

Laivuori soittaa kaikenlaista musiikkia, aina kantrista häröilyyn. Laivuori tunnetaan aktiivisena suomalaisen nykymusiikin levyttäjänä ja kantaesittäjänä, joka kuuluu vuonna 1983 perustetun Avanti-kamariorkesterin perustajajäseniin. Hän on kantaesittänyt monien suomalaissäveltäjien kuten Eero Hämeenniemen, Magnus Lindbergin ja Kirmo Lintisen musiikkia sekä levyttänyt Paavo Heinisen kuuluisan pianosonaatin.

Laivuori on viime vuosikymmenen keskittynyt vanhaan musiikkiin ja cembalonsoittoon. Nuoruudessaan hän toimi studiomuusikkona monilla kevyen musiikin ja gospel-yhtyeiden äänitteillä. Nykyisin Laivuori toimii Radion sinfoniaorkesterin kosketinsoittajana ja on siten Suomen ainoa virassa toimiva orkesteripianisti.

Jan Michiels

Siitä lähtien, kun Jan Michiels sai palkinnon Queen Elizabeth competition -musiikkikilpailussa vuonna 1991, Michiels on ollut tunnettu persoonallisesta ja monikerroksellisesta lähestymistavasta pianoa kohtaan, yhdistellen vanhaa ja uutta ja alati vaihtaen perspektiiviä. Hän on ollut mukana lukemattomilla äänityksillä, ja esiintyjänä hän koostaa ohjelmistonsa jatkuvassa dialogissa elävän musiikin historian kanssa. Jan Michiels on työskennellyt läheisesti useiden säveltäjien kanssa, joita ovat mm. György Kurtág, Heinz Holliger, Helmut Lachenmann, Karel Goeyvaerts, K.Huber, Robert Groslot ja Kris Defoort. Yksi Michielsin tärkeimmistä inspiraation lähteistä on Luigi Nono, joka oli keskeinen osa Michielsin tohtorin tutkintoa.

Michiels esiintyy säännöllisesti maineikkaissa konserttipaikoissa Euroopassa ja Aasiassa. Kamarimuusikkona hän on työskennellut useiden solistien ja ensemblejen kanssa  ja pianisti Inge Spinetten kanssa Michiels muodostaa pianoduo YinYangin. Michiels on työskennellyt myös monien kapellimestarien kanssa, joita ovat mm. D. Angus, S. Asbury, S. Baudo, S. Blunier, A. Boreycko, S. Edwards, P. Eötvös, P. Herreweghe, H. Holliger, R. Groslot, G. Guerrero, O. Kamu, J. Latham-Koenig, J. Märkl, I. Meylemans, Y. Nézet-Séguin, K. Ono, J. Phillips, L. Pfaff, A. Rahbari, P. Rundl, E. Siebens, M. Soustrot, D. Stern, M. Tabachnik, A. Tamayo, L. Zagrosek ja H. Zender. Myös orkesterien lista on kattava, joiden kanssa Michiels on työskennellyt, mm. Brysselin filharmoninen orkesteri, Antwerpin sinfoniaorkesteri, Belgian kansallisorkesteri, WDR Kölnin sinfoniaorkesteri, Berliinin sinfoniaorkesteri, La Monnaie sinfoniaorkesteri, Monte Carlon filharmoninen orkesteri, Ensemble Modern, Prometheus Ensemble, Champ d’Action, Solisti del Vento, Ensemble Recherche, Vlaanderenen sinfoniaorkesteri, Liègen filharmoninen orkesteri ja Tokyo Metropolitan sinfoniaorkesteri. Lisäksi hän on aktiivisesti yhteistyössä koreografien kanssa, joista mainittakoon esimerkiksi A.T. De Keersmaeker, Sen Hea Ha ja V. Dunoyer.

Michiels opiskeli Brysselissä A. Matthysin opissa ja Berliinissä H. Leygrafin johdolla. Hän on myös itse pedagogi ja on johtanut useita mestarikursseja Hampurissa, Murciassa, Szombathelyssa, Budapestissä, Lontoossa, Strasbourgissa, Montepulcianossa ja Lissabonissa. Tällä hetkellä Michiels toimii professorina Brysselin kuninkaallisessa konservatoriossa ja vierailevana professorina Berliinin taideyliopistossa.